Klasszikus zenei hangversenynaptár - határokon innen és túl

2025. december 17. Sze
19:00
2025. december 17. Sze - 19:00
2025. december 17. szerda - 19:00

„Harmincasok” – Mester Dávid és a Variart Trio | Mozart, Mester és Weinberg művek

Műsor: Mieczysław WEINBERG: Vonóstrió Op. 48 MESTER Dávid: A méh románca W. A. MOZART: g-moll Zongoranégyes, K. 478 Különös egybeesés, hogy az est zeneszerzői – Wolfgang Amadeus Mozart, Mieczysław Weinberg és Mester Dávid – épp harminc évesen írták a koncerten felcsendülő műveket, mellesleg az előadók is ebben az életkorban járnak. Weinberg vonóstriója egy tömör, mégis rendkívül kifejező kamarazenei mű, amely jól példázza a lengyel zeneszerző egyéni hangját: a lírai dallamosság, a sötétebb tónusú expresszivitás és a feszes szerkesztés sajátos elegyét. A három tételes kompozícióban gyakran érezhetők a kelet-európai népzenei gesztusok, valamint a modernista harmóniavilág hatása. A zene hol visszafogottan elmélkedő, hol drámai, sűrű textúrájú, miközben mindvégig megőrzi kamara-intimitását és a szólamok közötti finom párbeszédet. Weinberg triója a 20. századi vonós kamarazene egyik ritkábban játszott, de felfedezésre mindenképp érdemes darabja. Mester Dávid kompozíciójának címét Arany János azonos című verse ihlette. Valójában programzeneként is funkcionál, hiszen a költemény teljes történetét és fordulatait követi a zene. Arany népies stílusát a három szólam dallamfordulatai, hangzásvilága is erősítik. A költemény cselekménye végig nyomon követhető a zenei fordulatokba: például a hangszerek előadás közbeni hangolása a méhcsípés egyre intenzívebb fájdalmát jeleníti meg, amely a kudarcba fulladt esküvő körüli bonyodalmakkal párhuzamosan mélyül. A mű végén pedig a lány reménye és a méh élete lassan elhalványul és elmúlik. A 3 központi szereplő – a lány, a méh és virág – egysége miatt a vonós trió három részből áll. Mozart 1785-ben komponálta a g-moll zongoranégyest, amely a műfaj egyik első jelentős darabja, és máig az egyik legismertebb kamarazenei alkotása. A mű különlegessége, hogy a kor szokásos könnyedebb házimuzsikájával szemben rendkívül drámai hangvételű. A zongora és a vonósok egyenrangú partnerekként működnek együtt, a hangszerelésnek köszönhetően a darab egyszerre virtuóz, szenvedélyes és kamarazenei finomságokban gazdag.