Johann Sebastian Bach Máté-passió, BWV 244 – részletek és más szenvedéstörténetek J. S. Bach művét a következő zenei részletek egészítik ki: Tigran Mansurian Agnus Dei a Requiem című műből Tigran Mansurian örmény zeneszerző Agnus Dei című tétele az örmény népirtás ártatlan áldozatainak emlékére hangzik el. Improvizáció Taiseer Elias (oud) Az oud lantra emlékeztető arab népi hangszer, amelynek nemzetközi hírű mestere a palesztin Taiseer Elias, a Haifai Egyetem professzora. Improvizációjával az ártatlan arab áldozatokra emlékezik. Maurice Ravel Kaddish Daniel Bard (hegedű) A kaddish a halottakért, temetéseken elmondott zsidó ima. Ravel feldolgozását a BFZ koncertmestere, Daniel Bard adja elő háborúk temetetlen halottainak tiszteletére. Improvizáció Roopa Panesar (szitár) A szitár a legfontosabb indiai hangszer. Roopa Panesar improvizációjával Mahatma Gandhira és más ártatlan indiai áldozatokra emlékezik. Improvizáció Taiseer Elias (oud), Zohar Fresco (keretes dob) Az arab Taiseer Elias és a zsidó Zohar Fresco közös improvizációt adnak elő a békeszerető, ártatlan áldozatok emlékére. Fischer Iván Sait gezunt – gyerekkórus Cantemus Gyermekkar A kórumű jiddis nyelvű szövege egy gettóban maradt fenn, egy halálba induló gyerek búcsúzása szüleitől. A holland holokauszt emléknapra komponált művet most a háborúk és népirtások kiskorú áldozatainak emlékére adjuk elő. Vezényel Fischer Iván Szólista Anna-Lena Elbert (szoprán) Olivia Vermeulen (mezzoszoprán) Nicholas Mulroy (tenor) Hanno Müller-Brachmann (basszbariton) Taiseer Elias (oud) Bard, Daniel (hegedű) Roopa Panesar (szitár) Zohar Fresco (keretes dob) Kórus Cantemus Vegyeskar Cantemus Gyermekkar A koncerten játszó zenészek
„A koncert keretét Bach Máté-passiója adja, de Jézus szenvedéstörténete mellett együttérzésünket fejezzük ki más ártatlan áldozatokkal is” – foglalja össze Fischer Iván a Kompasszió (könyörület, részvét) névre keresztelt hangverseny koncepcióját. Bach legterjedelmesebb művének mintegy fele szólal meg a koncerten. A nyitókórus után, a történet első kulcspontjánál a BFZ rögtön beszúr egy odavágó, jelenünkre reagáló betétet, majd ismét Bach következik, és így tovább. Az eredmény: színes, utalásokkal teli, élő zenei reflexió a világra. A passió a Nyíregyházi Cantemus Kórus és válogatott nemzetközi szólisták előadásában szólal meg. A fennmaradt két Bach-passió egyikét, a protestáns egyházzene csúcspontjának tekinthető Máté-passiót ma gyakran pusztán zeneműként adják elő, pedig nagyon is alkalmazott zene volt, vagy ahogy Fischer Iván fogalmaz, „szellemi tartalmú rituálé”. Az 1727 nagypéntekjén bemutatott mű két része között nagyjából egyórás prédikáció hangzott el. A darabban található evangéliumi szövegek, a kor által jól értett zenei szimbólumok és a több ponton fellelhető kulcsszavak, amelyek összekötik a bibliai szövegeket Christian Picander költött verseivel és a korálok szövegeivel, mind azt mutatják, hogy ez a passió sokkal inkább tanítás, mint csupán zene. Tanítás részvétről és együttérzésről, vagyis kompasszióról. Fischer Iván Amszterdamban már nagy sikerrel bemutatott elképzelése ehhez az eredeti gondolathoz csatlakozik. A Máté-passióból kimaradt jelenetek helyén olyan klasszikus vagy épp népzenei, jazz-, kórus- és filmbetétek szólalnak meg, amelyek mondanivalójukban találkoznak a bachi üzenetekkel. Ugyanaz a fogalom, több áldozat; egy este, több szenvedéstörténet – ez Fischer Iván szigorúan jelenre hangolt, folyamatosan változó koncepciójának lényege. A betétek után mindig visszatér Bach zenéje. A kettéosztott kórus és a zenekar elképesztő sztereóhangzást hoz létre, érzékletesen jeleníti meg a tömegek közti felelgetést. A Máté evangéliuma nyomán haladó elbeszélés többször megáll, hogy áriák formájában vetítsen ki egy-egy érzést. Az intenzív, drámai, gyakran szenvedélyes zenében Bach számos szövegfestő eszközt használt, vokálisan és hangszeresen egyaránt. Jézus megszólalásait például mindig a vonósok tartott akkordjai kísérik, ez távolítja el őt a többi szereplőről, hangsúlyozza isteni létét. Bach legendás korálfeldolgozásai, amelyek a dramaturgiai csúcspontokon szólalnak meg, minden más zenénél közelebb állnak Istenhez. A Kompasszió a vallásos operának is nevezett mű zárókórusának hangjaival cseng ki. Érdekességek: A Máté-passió 1727. április 11-én csendült fel először a lipcsei Tamás-templomban; a Fesztiválzenekar először tűzi műsorára a művet. Mi történt a mű keletkezése idején? január 31-én Londonban bemutatták Georg Friedrich Händel német zeneszerző Admétosz című operáját / Balthasar Denner német festő elkészítette Händel egyik legismertebb portréját / március 20-án meghalt Sir Isaac Newton angol fizikus, matematikus, csillagász és alkimista, a klasszikus mechanika megalapozója / Barcelonában befejezték a ma a katalán parlamentnek helyet adó Arsenal építését Jorge Próspero de Verboom flamand származású építész tervei alapján / november 10-én Velencében először vitték színre Antonio Vivaldi Őrjöngő Orlando című operáját / február 15-én Párizsban bemutatták Philippe Néricault Destouches francia drámaíró A nős filozófus című színdarabját / Varsóban megnyitották a lakosság előtt a II. (Erős) Ágost király által alapított Szászkertet
2024. március 25. hétfő, 19:45
Müpa • Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
További koncertek itt
Budapesti Fesztiválzenekar